Főbérlőm

2023. február 11.

Munka, és a megélhetés okán korán a városba  kerültem. Az első
házba, ahová  beköltöztem, az  emeletek  belső  folyosóján faltól-
falig 20-ig voltak megszámozva az ajtók. Én pont a  20-dik küszö-
bön túl laktam, fent a negyediken.  És, amíg a lifttől  idáig megér-
keztem, lévén szagérzékeny egészen jól bevésődött,  hogy a falak 
------
között ki, mit főzött. Egy öreg jóságos, úri hölgy volt kinél kvárté-
lyoztam.  Mikor, ha a  kosztot  illetően nem volt ötlete, tőlem kér-
dezte, milyen  illatokat  éreztem. Én minden részletre kiterjedően,
pontosan beszámoltam neki,  ajtók szerint, és számozottan, hogy
innen-onnan milyen étel illat szivárgott ki. Másnapra a cetli ki lett
rakva a  konyhaasztalra, a  cekkerrel  és a  pénzzel együtt. Reggel
------
nyűtt, vállára  vetett kabátjában keltegetett. Majd kint várt. Aztán
furcsa  csoszogással az ajtóig kísért,  amihez csak neki volt kulcsa.
Magára zárta,  és még visszafeküdt. Számomra sosem  volt  titok,
hogy az nap mi lesz a vacsora. Mostanában gyakran eszembe jut 
az étkek ősz varázslója, ki az élete alkonyán, akkor ott úgyszólván
fiának  fogadott. Ő, már régóta fent főz Isten konyháján. Én akko-
------
ron,  legény  koromban  sok  helyen  kvártélyoztam. Megszálltam
túl is, meg  innen is  a Dunán. Laktam Pesten, és Budán, de olyan
családias  kvártélyom,  mint  nála, nem  volt  sehol, és soha. Mos-
tanában  gyakran  eszemben van  az én  jóságos  Öreganyám, aki
olyan  avatott  módon  főzött  szabolcsi  töltött  káposztát,  ahogy
odahaza,  a sokat  vágyot  otthonomban  az  én  drága  jó  Anyám.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése