Apai nagyapám emlékére

2023. február 4.

Nagyapámnak felderült az arca mikor nagyanyám a bort kimérte.

Papa a vasárnapi nagymise, és az ebéd után már szinte remegett

érte.  Két  csupor bor  volt a porciója.  - Köszönöm Roza, mondta.

Amit aztán reszketeg két kezébe  fogta délután, s kiült a tornácra.

Olyan hat éves forma lehettem, … akkor  még  árnyékként  követ-

tem,  abban a reményében, hogy Amerikáról, óceánról, a haza út-

------

ról  meg a  nagy  gőzös hajóról  mesél nekem. Arról, amivel több-

ször  hegynek  ütközött,  amivel  végül is nagy viszontagság árán,

de  mégis csak hazajött.  Meséiből ezeket  a részeket szerettem a

legjobban. De, míg az első ibrik bor el nem fogyott, hiába unszol-

tam ő a beszédtől igencsak ódzkodott. Bele-bele  kortyolt a nedű-

be, és azt mondta - Unokám ez nem bor, ez bíz  Krisztus szent vé-

------

re. Pödört egyet bajszán és krisztus vére úgy ment  le torkán, mint

Amerika  és Kanada  határán  a Niagara  vízesése. Tudod unokám,

ma arról  mesélek neked,  mikor  már a hátam  mögött volt Ameri-

ka. Eközben nagyanyám ki-kinézett  tudván, hogy milyen is a han-

gulat kint Isten szabad  ege alatt. Papa  tudva,  hogy mama is hall-

ja, ettől kezdve hangosabban mondta. - Tudod  Bandikám, én ma-

------

mát úgy szerettem, hogy  otthagytam érte Amerikát, a mesés Ká-

naánt. – Hóbortos  öreg,  morgott  mama  magában, és legyintett.

Papa meg kacsintott rám, énrám a cinkos társra. Majd az ámbitus

grádicsán megkocogtatta pipáját, mintha az  is az előadás kelléke

volna. - Tyuhéj, a  betyáros  árgyélusát! - mondta.  Mókásan meg-

pödörte  bortól  nedves  bajszát,  és komótosan  tovább folytatta.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése