Apám sírjánál

2022. november 21.

Már  napok óta  álmos  egykedvűen esik Bercelen. Itt permetez a sírok
közt szüntelen. Négy éves lehettem, mikor először eljöttem ide. Előtte
csak  messziről láttam  temetőt, félelem fogott el, alig kaptam  levegőt.
Teljes testemmel remegtem.  Könyörögtem apámnak, vegyen fel. Hogy
alább  hagyjon  bennem a  félelem,  apám nyakába vett.  Nem  bánt itt 
------
senki fiam, nyugtatott. Rég volt, de mély nyomot hagyhatott, mert még
ma is kísért  álmaimban. Miként az is, ahogy apám egy-egy rokon sírjá-
hoz ért,  imát mondott,  és mintha megérintette  volna őket, fejfájukra
tette kezét,  megsimogatta  azok tetejét,  majd ismét  nyakába vett. Ak-
koriban erős dohányos lehetett, mert amíg egy másik hanthoz ért, tajték-
------
pipájából újfent  füst fodrozott. Szerettem a dohány szagát, a pipa füst-
jét, de  különösképp  apám közelségét.  Számomra  a dohányzás  ma is
mindennapos rítus, és az  ige varázsán  még mindig   misztikus. De sok
más hatás is  véremmé vált,  és úgy él  bennem tovább, mint tetten ér-
hető lelet, ami  leginkább a bevésett  múlt áhítatából  ered, lett légyen
bár egy kimondott szó az, akár cselekvő mozdulat. Mert miként most is 
------
miközben ahogy gyufáért nyúlok, a gyertyával babrálok itt, ennek okán
ugyanolyan a mozdulat, de még a  hang is ugyanaz, mint az apámé volt
egykoron. Azt  álmodom,  hogy  magam helyett  apám matat az én síro-
mon, s míg  árnyként  babrál itt  emléke  felett,  régi időkről mesél, mint
annak idején tette ezt nyugalmas estéken. Csendes béke ez itt  kint hála
Istennek, az  én  megint  odvas,  apámra  szomjas  gyermek  szívemnek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése