Gyermeki képzelet

2022. szeptember 18.

Az ábrándos kicsi ember titokzatosnak látja maga  körül a világot.
Ezért,  mint színes,  és  varázsos  mesét  csodákkal  népesíti be, az
amúgy is gazdag képzeletét,  aztán az ébrenlét tovább szövi az ál-
mot. Kíváncsian figyeli a  valósnak tűnő  eszét, s szívét kápráztató
délibábot.  Kölyök koromban sokszor gondoltam arra,  hogy meg-
mászom a  szomszédos  Tokaji hegyet. Úgy  gondoltam ezzel kez-
dek és,  ha  felnőtt  leszek, serpa  nélkül  hódítom  meg  a Mount
Everest. Azt is elképzeltem, hogy tengerész  leszek. Igen, mert ha
a Lónyai csatorna a világ kapuja, és ha a Tiszáig elúszom, ami Ber-
celhez  képest  nem is  nagy  távolság.  Onnan  már nincs is olyan
-----
messze a Fekete-tenger. Aki mer, az nyer! De az is bizonyos, hogy 
én ma már  innen későn jutok haza és, ha az ólba nem hajtom be
időben a teheneket engem úgy megvernek,  hogy lesántulok. Ott
meg  biztos,  hogy tárt  karokkal  várnak.  Mert  ebben a világban
rendje van mindennek. És, ha mégse, akkor beállok hajós inasnak, 
mert  azt a munkát  is  csinálni kell valakinek. Valamilyen finésszel 
majd csak megegyezek a legfőbb tengerésszel. De én holnap már 
nem  legeltetek,  és iskolába  se megyek.  Úgy sem veszem egyik-
nek se hasznát. Isten az én egyedüli oltalmazóm, és majd a hajón 
-----
kitanulom a nekem való  szakmát. Persze gyermek fejjel  még na-
gyot mer álmodni a nem gyáva ember.  Aztán felnőtt ésszel már 
árva  szájú lesz,  felhagy  álmaival, földhözragadttá válik és beéri 
kevéssel.  "Add meg  nekünk a  mi mindennapi  kenyerünket,  és 
bocsásd  meg a mi bűneinket.” Így van ezzel  felnőtt fejjel a lélek,
és  annyira  vágyik  csak,  amennyi létéhez  szükséges.  Így  öreg
koromból, ha visszanézek akkori önmagamra, büszkeséggel tölt
el, hogy  a  földnek  akkori  tudója  csodákban  hitt, és bízott. És, 
szegről-végről mint legfőbb mozgatója, meg akarta hódítani ezt 
az  akkor  még  úgy látszott,  az ő számára  berendezett  világot.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése