Pista bátyám

2022. június 2.

 A Fő, és a Táncsics  utca sarkán  állt Vitéz  Kiss István cipészmester

műhelye. Akire én, mint unokaöccse fölöttébb büszke voltam. Már

csak azért is, mert nem csak vitéz volt,  de egyben cipész is. Bár az 

előbbit  csak  az idősebbek,  míg az  utóbbit a  falu apraja is tudta. 

Egyszer  ez a  sokak  által  szeretett  mester ember  iskola után be-

csalt műhelyébe. - Gyere csak be te csibész. Éhes vagy-e, kérdezte.

------

- Igen,  akár  a farkas. - Nem  jó az,  ha üres a  has,  mondta. Majd

csendes  mosollyal  bajusza  alatt a  vastagon kent zsíros kenyeret

a  kezembe  nyomta.  És  rámutatott  a suszter  székre. – Csüccs le

kisember, majd leült velem szembe, onnan nézte, hogy falom be a 

vastagon kent kenyeret. - Na mondjad csak, hogy megy az iskola?

- Hát,  elvagyok vele … –  Aztán  van- e  már  egyesed,  kis  koma?

------

- Nekem-e?  Már  hogy  is  volna,  kérdeztem  vissza  önérzetesen.

- Tudja Pista  bátyám,  én olyan  jegyet  sose kapok. – Hogy hogy?

- Hát, úgyhogy arra  figyelek az órán,  amit a tanító mond.- Na jó, 

és aztán? - Aztán ennek okán … sok mindent tudok.  Ezen úgy el-

csodálkozott,  hogy  levette  orráról a  szemüveget, és a  markába 

köpte a szájában tartott faszegeket. Magához húzott, és a szurkos 

------

kezével megsimította  fejemet. - Büszke vagyok rád,  majd kezem-

be nyomott  egy ötforintost.  Aztán  jól  vigyázz meg  ne tudja az 

anyád, inkább  vegyél  rajta kandiscukrot. És én addig őrizgettem 

ezt nagy titkot, mígnem  valahogy  elkallódott.  Istenem, hogy én 

mennyire  dugdostam,  vigyáztam.  Néha  elővettem, nézegettem,

de mára  már csak  az iránta  érzett  szeretet maradt meg bennem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése