Berceli szentmise

2022. április 24.

A mai napig se hat úgy rám semmi se, mint a Berceli szentmise.

Hitem fehérre meszelt egykori hajléka; az égiekhez intézett ima,

a szent ének, a jó volna, ha szeretnének fohász, a megnyugvás,

a béke belém mart reménye, és a bűntől odvas szívem tisztulás

igénye, mind-mind, csupa ártatlan mágia. Gyermekkoromban he-

tente gyóntam, áldoztam. Az Úr, és az Ő háza volt lelkem támasza, 

----------------

ahonnan ünnepnapokban mindig megtisztultan mentem haza. Az-

óta se szeretek semmit se jobban, mint a templomi szentmisék Is-

tent dicsőítő áhítatát, mikor is mindent a megbocsájtás itat át. Sze-

retem ma is a templom harang ebédhez hívó szavát, kedves invitá

ló, a fülembe zsongó hang szelíd jóságát ... A konyhák falai közt a

vasalt abroszt, az asztalt borító damasztot. Házak fölött az ezüst

----------------

karát sápadt Hold mécs udvarát A honi föld édes páragőz szagát.

Szeretem, mikor a Tisza medrét parti fecskék lepik el. Szeretem a

kék égbe emelkedő, de a földre figyelő énekes pacsirta diadalát.

A májusi rigófüttyös kertek beszédes dalát. Szeretem falum hajnal

csendjét, a kelő Nap fényét, a hárs, az akác, és a tavasz ébredését.

Szeretem a frissen lekaszált fűszál, a nyár illata száll, a száradó szé-

----------------

na levegőjét. De katarzis nekem az is, mikor a gondos ősz, a fölö-

tébb okos munkás kéz, a szép barázdás szántás, zöld vetést előz.

És mikor az esti csillaglég varázs festi az ég udvarát. Szeretem fa-

lum szárnyas éjszakáit, amikor almás kertekről álmodik. Szeretem

muskátlit érlelő tornácait, az utcák nyújtózkodó sorait. Szeretem,

mikor a nép kilép a kapun, mutatva reggel arcát, kitárja karját, és

----------------

fel az égre néz. Akit a szeme lát, azt szíve megszólítja. " - Oszt te

most hova mész? - Kenyérért megyek a bótba.” Múltat idéz, öröm

részegen élvezem tájszólás hangját, teljesen megigéz. Hallgatom

szívem ringató kedves dalát, lelkem melengető ízes szavát, Isten

rá a tanúm, hogy imádság, térdeplő vágyódás nekem szülőfalum.

És a mai napig se hat rám úgy semmi se, mint a Berceli szentmise.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése