A szabadságnak árra van

2019. november 18.

Katonakoromban minden este a silenció trombita hangja
terítette be a laktanya udvarát. Egekbe szállt a szívbarát
nóta. Ezzel a katartikus üzenettel tértünk nyugovóra. Per-
sze keveseknek adatott meg az alvás kiváltsága, mert ha
az égen tele Hold volt, sokunkra rászólt. Számomra mindig
-------------------------------------------------
azt súgta, amik itt ma körülvesznek katona, ezek csupán fe-
hérre meszelt falak. Az igaz, hogy a tested rab, de a lelked
szabad. Ilyen holdvilágos este, erre a kozmikus sugallatra in-
dultam el haza. Falum házsorait jártam. Tárt kapun át porták
csodáit láttam. Az emberek sorra nyitották hajlékuk ajtaját, én
meg illőn köszöntem be a házakba. És ahogy mentem végig
-------------------------------------------------
a házsorokon, egyre csak azt kérdeztem az úton. Hogy van bá-
tyám, néném, húgom? És ők rendre úgy válaszoltak, hogy, jól
vagyunk drága rokon! Aztán meg, ha gazdag szerelmi álmok
köszöntek, erre víg igent rebegtek mind a berceli lányok. Ami-
kor meg utamba akadt egy-két jó barát, én úgy támasztottam 
velük a kocsma pultját, mint régen, a hős civil időkben. Ősboga-
-------------------------------------------------
rak indultak el fejemben. Éjjeli tereken tücsök zenészek hege-
dültek, a Tisza berekben részeg madarak hallatták hangjukat.
Jöttömre tág koncteremmé vált a berceli világ. Katonakorom-
ban örömóda, vígság, lakodalom, víg nóták jegyében teltek a
holdas éjszák. Csak hát a nagy szabadság után fel kellett kel-
ni, és ilyenkor az Istennek sem tudtam magamba lelket verni.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése