Húsvétok emlékére

2019. április 23.

Bizony rég volt, hogy itt fogott a város, de még ma is annyi
minden köt a szülői házhoz. Hová, ha érkeztem tárt karok-
kal vártak, és bár nem kértem, de glédában álltak. Anyám
a lelkét kitette kedvemért. Néhány napra kimondottan ezért
sürgött-forgott köröttem szegény. És olyan serény volt, hogy
engem mindig elvarázsolt. És apámat is, mintha kicserélték
------------------------------------------------
volna; ereje fölött ügyködött, de ő inkább az ivásra, és a szó-
ra volt ráhangolva. Nyilván ezen két tudománynak én sem
voltam ám elrontója. Így aztán virradatig bírtuk a szót, ittuk
a bort. Apám, mindig csordultig öntött, és, ha a pohár már ki-
fogyni látszott, újra töltött. De fenékig ám Bandikám! Ennek
------------------------------------------------
okán ittunk mi mindenre. Ittunk a magyarok istenére. Ittunk;
- és már jó előre - az elkövetkező szebb, és jobb időkre, de
főként az egészségére. - Egészségedre fiam, mondta is sok-
szor. - Egészségére, mondtam én is tucatszor. Jó pár éve már
itthagyott minket, elment apám örökre. Úgy vagyok én az óta,
------------------------------------------------
mint a kerge lepke este, mint, kit vonzz a mécsek pislákoló fé-
nye, akit megbolondít világa-fénye, de ki úgy igazán csak, an-
nak örül, ha repül, s, ha foroghat öreg kanóclángja körül. Én
az ünnepek fényét szememben, apám, anyám emlékét szí-
vemben őrzöm. Amikor a hazavágyás elkap, én a bőröm alatt
------------------------------------------------
érzem őket. És mikor, esti álom ringat; idézve éltüket, szívem
színesre festi emléküket. Tisztán hallom hangjukat, újra látom
arcukat, házukat látom, roskatag tornácukat. Ahol, apám bú-
csúzáskor anyámra szól; ne sírj már megint. Engem meg arra
int, hogy gyakrabban írjak, és most már ketten sírnak a kapu-
------------------------------------------------
ban kint. Ilyenkor mindig rájuk borul az ég, de aztán utánam
szólnak még. Vigyázz az úton fiam, és ha majd jössz legkö-
zelebb, az edényeket, és a befőttes üvegeket, nehogy otthon
felejtsd! Bizony, nagyon rég volt ez, de hangjuk, és élén üze-
netük még ma is mélyen fülemben, s bent szívemben cseng.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése