A gépkocsi

2023. március 28.

A járművek iránti  vonzalmam okán Ternai Zoltán "A gépkocsi„ cí-
mű könyve  fogta  meg talán  a legjobban  gyermeki  képzeletem.
Igen, mert akkoriban az imakönyvön, és a biblián kívül más olvas-
ni való öröm nemigen akadt odahaza a házban. Betűs ábrándozá-
saim   során,  derűs  időtöltésem  kapcsán  hála  Istennek  gyakori
nászban,  felajzott  ifjúkori  lázban  velük éltem együtt. Persze de-
rengő  hajnalkoron  nem  sejtettem  még akkoron, hogy véglege-
sen, hogy e három papírzizegésű  élmény határozza meg későbbi 
----
életem. Pontosabban az ezekből jövő Istenhit, a szívet melengető,
a mindent  átszövő  áhítat, valamint a gépkocsik iránt érzett meg-
szállott  imádat  voltak  azok a mindennapos dolgok, melyek igaz
komfortként, bódító  borként  pezsegtek,  csendes békében csör-
gedeztek  ereimben.  Az  első élményem egy benzines CSEPEL te-
her autóval esett  Bercelen.  A második nagy szerelmem egy öreg 
GAZ  69 - es  volt  Pesten.  Ez  hónapokon  át  fülembe  duruzsolt,
olyan jámbor mód, mint  télen a meleg cserépkályha, minek okos
----
lelke  csupa  hála és,  mikorha  szóltam  hozzá, bársonyos hangon
válaszolt.  A fiatalság okozta sors úgy hozta, hogy katona korom-
ban rövid ideig  bár, de egy  IZS motorkerékpár  volt futár társam.
Majd a haza szolgálatában harckocsi vezetővé váltam. Aztán szak-
mám szerint tanultan egy ideig szereltem, majd a bajaimból okul-
tan  oktatni kezdtem.  Kezdetben  hajnalban  keltem.  Emlékszem,
hideg téli reggeleken a  tanulók úgy vártak az MHSZ telephelyen,
hogy a fejekben rend, a  szívekben  tisztelet  leledzett. Akkor még 
----
adtak a véleményre, és sóváran vágytak az elismerésre. Nyitottak,
és fölöttébb  készségesek  voltak. Ma  már  legtöbb, amikor okta-
tásra jön, még csak nem  is  köszön.  Pedig  te  százszor is atyaian
szólsz  hozzá,  becézed,  dicséred,  a  lelked  kiteszed  érte,  holott
ő  korántsem   szolgált  meg  érte.  Mint   annak  idején   apjának,
anyjának,  neki  már  nem  erénye  az  alázat. S ha szólni mersz az
utódnak, Ő  rád, és  visszatámad,  mert Ő  maga  a gyöngyharmat
ember,  aki a tenger hullámhátán sprintel, száll, és interszalasszál. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése