Mint a mókus fenn a fán

2022. december 15.

1955-ben még javában dúlt a beszolgáltatás. A párt tervei, a ha-
talom erőszak szervei miatt a túlkapás úgy elfajult, hogy elapad-
tak az élelem készletek. Sokat kuláknak bélyegeztek. Üresek let-
tek a kamrák, a padlások; ... családok éheztek. Április másodikán
anyám  beállított a sorba. A jubileum ünnepére: rizs, kenyér, liszt,
petróleum  érkezett  a  boltba.  Odahaza  este a Szabad Európa 
------
hangja recsegett az  elnyomásról. Másnap az iskolába esve fent
lobogott a  kommunista zászló. A tantermekben bent kórusban
zengett a  szocializmus  dala az  ifjúság szájából. "Mint a mókus
fenn a fán, az úttörő oly vidám, ajkáról sosem fogy a nóta”. Azon
a napon egy megbízott párthű intellektus az iskolaudvaron arról
zengett nekünk ...,  Hazánk a  szocializmus útjára lépett, és, hogy
Rákosi  a  vezérünk. Hideg eső  esett, átáztam. Néztem az áprilisi
------
eget, fáztam.  Csak néhány kulcsszót jegyeztem meg. Az ügyele-
tes elvtárs  ezeket  harsogta; ... szocializmus, párt, kulák,  Rákosi
atyánk a mi nagy vezérünk.  Persze ezt már odahaza apánk is el
mondta nekünk. Hallgass a nevünk, be kell fogni a szánk! Így lett
nekem kék nyakkendőm azon a "szép" áprilisi napon, és fehér in-
gem az iskolaudvaron.  Éljen a párt, és a vezér! Én a parittyás ku-
tya pecér, néhány kaviccsal, és újságpapírba csavart kenyérrel a
------
zsebemben dideregtem, és azon tűnődtem, árthatok-e apámnak,
ha az  iskola  mellett  bent a  templomban vasárnap, nem ebben
a hacukában misézem. Aztán lassan  libabőrös lettem a pajtások
között.  És nem csak  én voltam  alul öltözött.  Jó volt bemenni a
fűtött osztályba, ahol a katedra fölött lógott vezérünk képe. Fent
virított a falon hazánk kopasz vezére. Mi meg ott csiviteltünk alat-
ta gondtalan, mi, az ő vidám fecske népe. Csakhogy én gyermek-
------
boldogan is mindig éhes voltam. Folyton a  Szerencsi csokoládé
gyárra, a Berceli hangya, és a hentes boltra gondoltam. Ha majd
nagy  leszek, odamegyek  dolgozni.  Csak erre tudtam gondolni.
Ilyenkor mindig mélyen Rákosi  elvtárs szemébe néztem, és látni
véltem, amint pártunk kopasz vezére rám kacsint. Persze eközben
eszembe jutott az is a családra, és magamra nézve, hogy szegény
anyám  már megint  nem kent  zsírt a  kevéske  csupasz kenyérre.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése