Berceli szentmise

2022. november 29.

Talán a mai napig se hat úgy rám semmi se, mint a berceli szent-
mise. A hitem fehérre meszelt egykori hajléka; az égiekhez inté-
zett ima, és ének, a jó volna, ha szeretnének fohász, a megnyug-
vás, a béke belém mart reménye, a bűntől dudvás szívem tisztu-
lás igénye. Csupa ártatlan mágia. Gyermekkoromban minden hé-
ten gyóntam, áldoztam. Az Úr, és háza volt lelkem támasza, ahon-
----------------
nan ünnepnapokban mindig megtisztultan mentem haza. Azóta
se szeretek semmit se jobban, mint a templomi szentmisék Istent
dicsőítő áhítatát, mikor is mindent a megbocsájtás itat át. Szere-
tem ma is a templom harang ebédhez hívó szavát, kedves invitá-
ló, fülembe zsongó hang szelíd jóságát. A konyhák falai közt a va-
salt abroszt, az asztalt borító damasztot. Házak fölött az ezüst ka-
----------------
rát sápadt Hold mécses udvarát A honi föld édes páragőz szagát.
Szeretem, mikor a Tisza medrét parti fecskék lepik el. Szeretem a
kék  égbe emelkedő, a földre figyelő énekes  pacsirta diadalát. A
májusi rigófüttyös kertek beszédes dalát. Szeretem falum hajnal
csendjét, a kelő Nap fényét, a hárs, az akác, és a tavasz ébredését.
Szeretem a frissen lekaszált fűszál, a nyár illata száll, száradó szé-
----------------
na levegőjét. De katarzis nekem az is, mikor a gondos ősz, a fölö-
tébb okos munkás kéz, a szép barázdás szántás, zöld vetést előz.
És mikor az esti csillaglég varázs festi az ég udvarát. Szeretem fa-
lum szárnyas éjszakáit, amikor almás kertekről álmodik. Szeretem
muskátlit érlelő tornácait, az utcák nyújtózkodó sorait. Szeretem,
mikor a nép kilép a kapun, mutatva reggel arcát, kitárja karját, és
----------------
fel az égre néz. Akit a szeme lát, azt szíve megszólítja. " - Oszt te
most hova mész? - Kenyérért megyek a bótba.” Múltat idéz, öröm
részegen élvezem tájszólás hangját, teljesen megigéz. Hallgatom
szívem ringató kedves dalát, lelkem melengető ízes szavát, Isten
rá a tanúm, hogy imádság, térdeplő vágyódás nekem szülőfalum.
És a mai napig se hat rám úgy semmi se, mint a berceli szentmise.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése