Végre csend

2020. október 19.

A csend fülembe cseng, belopja magát járataiba, ott kereng
bent, s annyira, hogy hallom szívverésem. Ritka az ilyen ma-
gamba zuhant állapot. Nézem a lázlapot harminchat egész
egytized fok, ez nem sok, és nem is kevés, de ahhoz éppen
elég, hogy életben maradjak még. Én nagyon szerencsés va-
gyok, és boldog, hisz hetven évesen is úgy úszom a tenger-
hez vezető folyamon, mint egykoron ifjú titán korom idején
tutaj úszott nyárestén a Tiszán. Ernyedt hullámán az időnek
-------------------
lomhán lebegek. S azt remélem, hogy bár fogy az élet, de
ez most már életfogytig így lesz. Istennek hála, mától akár
virradatig nézhetem holdas éj alatt a csillagos eget. Úgy, s
olyan elmélyülten, mint a pápaszemes bölcs öreg, ki poros
polcon rég ott feledett becses könyvet olvas. Igen ám, de
míg e szép, és tisztes állapotot megértem, nekem, ötven
év robot volt a részem. És bizony, ha most megkérdeznék
a barátok, hogy eleddig mire vittem. Ha okozat, és ok, hát
-------------------
nem sokkal többre, mint, mások. Ha számba veszem, s, ha
mindenre jól emlékszem, akkor nekem nagyon zajos volt
az életem. Igen, hiszen eddigi utam során a félvilágot be-
jártam, s nem ültem tétlen. Ennek okán van Pesten csalá-
dom, gyermekem, unokám, egy-két házam, s cimborák is
néhányan. És, hogy leltárszerűen folytassam; van még egy
éltető társam, ki temetőm, úrnőm, és egyben szeretőm, és
-------------------
védelmező váram. Aztán egyidejűleg, s ha még nem hülyül-
tem meg, akkor van épen maradt józan paraszt eszem. S, ha
netán ez utóbbi cserben hagyna, vagy belém villám csapna
bankkártyám van, vastag pénztárcám. És nem csak büszke
gubám, de szélben lebegő subám is van, na meg szép cifra
szűröm, erényem, és bűnöm. S míg békén bégetnek a kóbor
bárányok, van hogy saruban, máskor meg csizmában járok.
S, ha szólok, ha intek, ha füttyentek, akkor hozzám szegődik
-------------------
hű kutyám. Ha meg úgy tartja kedvem kiterítem subám, és
nagyokat alszom egy-egy hétköznap délután ... Igen, most
már megtehetem, mert mióta nyugdíjas lettem, teljesen új-
já születtem. Azóta néma morajjá szelídült bennem szívem
ereje. Véremmé vált békéje, csendje, s ezer kigondolt terve.
Úgy beette magát kigyúlt fejembe a múlt, hogy azóta azt re-
mélem vágyón Isten megőrzi ép eszem, és engedi újra élnem
eddigi emlékem áldón, s tisztes áron rendezni minden álmom.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése