Lacza Mihály bácsi mesél

2019. július 21.

Ha hiszitek, ha nem még boldog suhanc koromban vót nekem
egy táltos lovam. De az olyan vót, de olyan, amilyen ebben a
faluban, még a nagyságos Oklocsányi Úrnak sem. Oszt, ezt a
táltos lovat eccer, úgy dél tájékán éppen a Déri tanyán itattam
a gémes kútnál. Az a kút még mindig megvan, de most mán,
gémes helyett, kerekes lett. Hát ahogy itatok, csak úgy legé-
-----------------------------------------------------
nyesen szájtátok, rendesen látom ám, hogy a kútkáván lapul
egy királykoronás béka. Csak úgy csendesen lap-lap, lappan-
gott. Nyilván, régóta lehetett mán az ott, és olyképpen, hogy
csak úgy aranylott a korona a fején. Az úgy fénylett, csillogott
gyerekek, az úgy ragyogott, mint a nap. Erre a békára olyan
tisztán emlékszek, mintha tegnap láttam vóna. Na mármost,
ahogy érte nyúlok, az ott nyomban kígyóvá változott. Hát én
-----------------------------------------------------
nem hittem a szememnek. Még a vén kutyám is megijedt sze-
gény, szűkölt, vonyított. És ezt most azért mondtam el nektek,
mert azelőtt ilyen nem vót Bercelen, igaz, hogy azóta sem. La-
cza bácsi arról meséljen, amikor Amerikából hazajövet azon a
nagy lakatlan szigeten kikötöttek, ott nyárson sütött kolbászt,
meg szalonnát ettek! Hol van az már gyerekek? Az árgyélusát!
-----------------------------------------------------
Jut eszembe, ezeknek a disznóságoknak, legalább a fele odaát
maradt! Most meg amondó vónék kis komák, hogy menjetek
inkább haza. És, ha jók lesztek, hónap megint mesélek nektek.
Arról gyerekek, arról mesélek majd, hogy miért különb embe-
rek a Berceliek, mint más falubeliek. De elébb vigyétek el a
csarnokba a tejet, mert az a kannába alszik itt meg. Hisz az is
szeret aludni ám, ahogy az én drága pipámba a balkán dohány.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése