Elkésett köszönet

2020. augusztus 27.

A fiók aljában simult egy rég megsárgult kép. Úgy került ke-
zembe, hogy könny szökött szemembe. Ilyenkor, mikor elkapod
az időt, s az emléket, fogod a fényképet, asztalnak dőlsz és ad-
dig írsz, míg tart a katarzis. Tegnap, egy sovány fiút néztem így
sokáig. Szemében babonás megváltóláz ólálkodott ... Néztem
a fiút, aki csendes istenhittel hagyta el a falut. - Akkor én most
-----------------
elbúcsúznék. - No lám, mitől dörög az ég? Hová készülsz, mi
jutott eszedbe Bandikám? Kérdezte Apám. - Talán a felisme-
rés Édesapám, de most már végképp, és villámként. Mert ez
a mi falunk olyan birkahodály, hol élni nem lehet. Mert amer-
re a szem ellát, csak a nagy templomhomály, és ezen a mu-
száj szegleten, sok a vétség, de még a szegénység is döntő
-----------------
ok. Ezek a kódis lakta utcasorok, medő próbálkozások nekem.
Ebből az imádság karámból én elmegyek ... Akkor két ember
szíve szakadt meg ott. Anyám imádkozott, ... kezét tördelve
rimánkodott. Apám döbbenten ült a karos ládán. Csalódott
kábán, felelősségről, családról, adósságról beszélt, ami még
terhelte a ház felét. Közben egy olasz sláger hangzott fel épp
-----------------
a rádióból. Gigliola Cinquetti torkából tört fel a hang, míg a
bőröndbe pakoltam. A "Nonoletán” dal sírt fülemben, fájt, saj-
gott, szívembe nyilallott. Közben hol Anyámra, hol meg Apám-
ra néztem zavartan. Aztán Apám, ki már nem bírta tovább, fel-
állt, odakint a tornácon babrált valamit. Mikor indultam, még
utánam szólt ... - Tudod fiam, most, hogy bezártad mamagad
-----------------
mögött az ajtót, te ebbe a házba a lábad már még egyszer ide
be nem teszed! Ez csengett fülemben. Aztán Pesten, ebben
a zajos városban sokáig nem leltem helyem ... Engem már ré-
gen nem vonz a város fénye, sem zaja. De kettőjük intő szava
még ma is itt cseng a fülemben. Az okokat, amiért tőlük eljöttem
már másként látom, nem bújok el előlük. De, amit nem tettem,
előttük, akkor ott régen, ... most megemelem kalapom mélyen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése