Az első albérlet

2019. május 30.


Korán kerültem a városba, az első házba, ahová beköltöz-
tem, ott a lakások belső folyosóján faltól-falig az ajtók 20-ig
voltak megszámozva. Én pont a 20-dik küszöbön túl laktam,
és, míg odáig lábaltam, lévén szag érzékeny egészen jól
bevésődött, hogy a falak között ki, mit is főzött. Egy jóságos,
------------------------------------------------------------
idős hölgynél kvártélyoztam. Mikor, ha a kosztot illetően nem
volt ötlete, tőlem kérdezte, milyen illatokat éreztem. Én meg
minden részletre kiterjedően, pontosan beszámoltam neki,
ajtók szerint, és számozottan, hogy innen-onnan milyen illat
szivárgott ki. Másnapra a cetli ki lett rakva az asztalra, a cek-
kerrel és a pénzzel együtt. Reggel nyűtt, vállára vetett kabát-
------------------------------------------------------------
jában keltegetett. Majd kint várt. Aztán furcsa csoszogással
az ajtóig kísért, amihez csak neki volt kulcsa. Miután magára
fordította a zárat, visszafeküdt. Számomra sosem volt titok
mi lesz az asztalra rakva. Mostanában gyakran jut eszembe
az étkek ősz varázslója, aki az élete alkonyán úgyszólván fiá-
nak fogadott. Ő azóta fent főz Isten konyháján. Én akkoron,
-----------------------------------------------------------
legény koromban sok helyen kvártélyoztam. Megszálltam túl,
és innen a Dunán. Laktam; Pesten, és Budán, de olyan csa-
ládias kvártélyom, mint nála, nem volt sehol, és soha. Mosta-
nában gyakran vetül az idő vásznán az én fogadott jóságos
öreganyám, aki olyan avatott módon főzött szabolcsi töltött
káposztát, ahogy a sokat vágyott otthonomban Édesanyám.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése